Votre Beauté

Insomnia: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την αϋπνία

 Κάποιος που έχει βιώσει την εμπειρία της αϋπνίας, ακόμη και για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, θα ξέρει πόσο δύσκολο και βασανιστικό μπορεί να γίνει. Κάθεσαι για ώρες στο κρεβάτι ελπίζοντας να σε πάρει ο ύπνος, και αντί αυτού, το μυαλό σου στροφάρει γρηγορότερα από ποτέ, πάντα γύρω από αρνητικές και αγχώδεις σκέψεις. Και, φυσικά, είναι φαύλος κύκλος: όσο περισσότερο αγχώνεσαι πως δεν θα κοιμηθείς, τόσο δεν κοιμάσαι.

Αν σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα, σε ενημερώνουμε πως δεν είσαι η μόνη. Στατιστικές από το Great British Bedtime Report αναφέρουν πως, πλέον, το 1/3 του παγκοσμίου πληθυσμού δεν κοιμάται περισσότερο από 5 ώρες ημερησίως. Πολύ ανησυχητικό, βέβαια, αν θυμηθούμε πως το 2010, μόνο το 27% των ατόμων κοιμόταν τόσο λίγο.

Γιατί, όμως συμβαίνει αυτό; Πότε πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε και πώς μπορούμε να απαλλαγούμε από την αϋπνία; Ας αρχίσουμε από τα βασικά.

young-woman-insomnia-cant-sleep

Τι είναι η αϋπνία;

Σε λιγότερο επιστημονικούς όρους, θα ορίσουμε την αϋπνία ως έντονη δυσκολία στον ύπνο, η οποία προκαλεί επεισόδια εκνευρισμού καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Το χειρότερο χαρακτηριστικό της είναι πως, όσο πλησιάζει η νύχτα, αυξάνεται και το άγχος για το αν τελικά θα καταφέρεις να κοιμηθείς. Αν και είναι πιο συχνή στους ηλικιωμένους και στις γυναίκες, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις αντρών που μένουν άγρυπνοι το βράδυ. Η αϋπνία προκαλεί επίσης ξαφνικές εναλλαγές στη διάθεσή μας, ενώ επηρεάζει αρνητικά μνήμη και συγκέντρωση.

Πώς καταλαβαίνω ότι πάσχω;

          Μέσα στο σύγχρονο τρόπο ζωής, δεν είναι πάντα εύκολο να διαγνώσεις το εάν πράγματι πάσχεις από αυπνία ή εάν είναι κάτι περιστασιακό. Εφ’ όσον είσαι σίγουρη πως δεν παίρνεις κάποιο φάρμακο που ενδεχομένως την προκαλεί, άρχισε να ανησυχείς εάν:

  • Χρειάζεσαι πάνω από 40 λεπτά μέχρι να σε πάρει ο ύπνος, και, ακόμη και αν αυτό συμβεί, δεν αισθάνεσαι πως ξεκουράζεσαι.
  • Ξυπνάς τουλάχιστον 3 φορές κατά τη διάρκεια της νύχτας, χωρίς κάποιο συγκεκριμένο λόγο
  • Αισθάνεσαι διαρκώς κουρασμένη, αλλά και λιγότερο αποδοτική στη δουλειά σου, στις υποχρεώσεις και στην προσωπική σου ζωή
  • Πονάς σε διάφορα σημεία του σώματος, όπως μέση, σβέρκο και σπονδυλική στήλη
  • Ξυπνάς πολύ νωρίς το πρωί χωρίς λόγο

Insomnia-how-Ive-learned-to-cope_SOURCE_stocksnap

Γιατί μπορεί να μας συμβεί κάτι τέτοιο;

Διάφοροι λόγοι μπορούν να μας αναγκάσουν να μην κοιμόμαστε το βράδυ. Πολλοί ρίχνουν την ευθύνη στα γονίδια. Άλλοι υποστηρίζουν πως έχουν να κάνουν με δυσλειτουργίες κάποιων οργάνων ή περιβαλλοντικούς παράγοντες. Η συνηθέστερη, πάντως, αιτία των αϋπνιών είναι το άγχος και το στρες, στοιχεία τα οποία καθόλου δε λείπουν από τη σύγχρονη καθημερινότητα. Και ποια στιγμή είναι καλύτερη από τα μαύρα μεσάνυχτα για να αναλογιστείς πόσα δεν πρόλαβες να κάνεις σήμερα, ή πόσο δύσκολη μέρα σε περιμένει αύριο;

Υπάρχει, φυσικά και η περίπτωση να μην κοιμόμαστε λόγω ενός άσχημου ή στρεσογόνου γεγονότος που να μας συνέβη πρόσφατα. Ένας θάνατος, μια σοβαρή ασθένεια, ή και γενικότερα ένα θέμα υγείας δικό μας ή κοντινού προσώπου, μπορεί εύκολα να μας κάνει να βγάλουμε τη λέξη «ύπνος» από το λεξιλόγιό μας.

Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω την αϋπνία;

Αν στις παραπάνω γραμμές βλέπεις τον εαυτό σου, ξεκίνα τις αλλαγές από σήμερα κιόλας.

  • Πέφτε για ύπνο την ίδια ώρα, κάθε μέρα. Ναι, και τα Σαββατοκύριακα.
  • Μάθε να αρνείσαι κάποιες εξόδους, όταν αισθάνεσαι κουρασμένη. Δεν πρέπει να βγεις το Σάββατο. Μπορείς, αν θες, να βγεις το Σάββατο.
  • Σύνδεσε το κρεβάτι μόνο με τον ύπνο. Ξέρω, είναι δύσκολο, αλλά μετακίνησε τηλέφωνα και υπολογιστή σε κάποιο άλλο μέρος του σπιτιού.
  • Φτιάξε τις ιδανικές για σένα συνθήκες ύπνου (θερμοκρασία, μαξιλάρι, φωτισμό κλπ).
  • Ξέχνα τα naps κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Κόψε τον καφέ. (Τελεία.)
  • Ξεκίνα μια αερόβια άσκηση 2-3 φορές την εβδομάδα, όχι όμως πριν τον ύπνο.
  • Προσπάθησε να καπνίζεις λιγότερο. Μπορεί να αισθάνεσαι ότι το τσιγάρο σε χαλαρώνει, αλλά απλώς ικανοποιεί τον εθισμό σου. Αντικειμενικά, η νικοτίνη σε ξυπνάει.
  • Χαλάρωσε. Άκου τη μουσική που σου αρέσει, διάβασε ένα βιβλίο, γενικά κάνε ένα break μέσα στη μέρα για να κάνεις κάτι που θέλεις πραγματικά, και κυρίως μην έχεις πολλές απαιτήσεις από τον εαυτό σου. Η ζωή δεν είναι μόνο υποχρεώσεις!

Η Yoga θα σε βοηθήσει να χαλαρώσεις σώμα και πνεύμα
Η Yoga θα σε βοηθήσει να χαλαρώσεις σώμα και πνεύμα

 Σε κάθε περίπτωση, εάν η κατάσταση δεν βελτιωθεί μέσα σε 3 μήνες, η εξέταση από κάποιον ειδικό κρίνεται απαραίτητη, αφού κύρια ανησυχία των γιατρών είναι η μετατροπή της χρόνιας αϋπνίας σε κατάθλιψη.

Όλγα Λατουσάκη
follow me

Όλγα Λατουσάκη

Η Όλγα σπουδάζει Ιστορία της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, κι έχει κρυφό έρωτα με τη μόδα. Εκτός από το να γράφει, λατρεύει το σχέδιο, τα piercings και την ποίηση. Αν τη ρωτούσες ""βουνό ή θάλασσα;"" θα σου έλεγε βουνό, και η αγαπημένη της εποχή είναι το φθινόπωρο. Τα περισσότερα βιβλία τα αφήνει στη μέση, αφού σαν γνήσια Δίδυμος βαριέται πολύ εύκολα... Θα τη βρεις είτε σε κάποιο βιβλιοπωλείο του κέντρου να προσπαθεί να διαλέξει βιβλίο, είτε σε κάποιο δρομάκι να χαιδεύει γάτες.
Όλγα Λατουσάκη
follow me
Comments (0)

Απάντηση